Raimo Kuortti perusti alkujaan yhden miehen kuljetuspalvelun. Tavaraliikennelupa saatiin useiden anomusten jälkeen, ja ensimmäisiä hankintoja olivat käytetty Kontio Sisu-kuorma-auto sekä paikallisen KTK-yrityksen osake. Alku aina hankalaa – niin myös tässä tapauksessa. Kontio Sisun remontointiin upposi enemmän markkoja kuin vastaperustetusta yrityksestä olisi liiennyt, ja oltiin päätösten edessä. Lopettaako yritys, luopua unelmasta ja palata töihin vieraalle – vai ottaa riski ja investoida? Yrittäjän rohkeus ja tahto tehdä astuivat kehiin, ja Raimo päätyi jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Riskinotto kannatti, mutta hieman tarvittiin ideointia ja innovointia. 60-70-luvun taitteessa oli Ruotsista alettu uittaa vähän käytettyjä autoja. Tällä tavalla saatiin tuotua Suomeen vuonna 1971 ensimmäinen läpivetävä maansiirtoon teräslavalla varusteltu Scania LT110 super 6×4 kuorma-auto, joka kesti ilman jatkuvaa remontointitarvetta ja yrityksen kannattavuuskin saatiin näin nousuun.

Vuonna 1974 Raimo päätti vaihtaa tuotantosuuntaa: hän myi pois maansiirtoauton ja hankki tilalle kevyen umpikoriauton. Laajentuminen alkoi hiljalleen jo muutaman vuoden päästä 1976, kun yritykseen palkattiin vakituinen kuljettaja. Samana vuonna oli saatu myös toinen liikennelupa leivän kuljettamista varten. Myös perheen pojat Jussi ja Veli-Matti ottivat hiljalleen vastuuta yrityksestä ajamisen ja opiskelujen ohella.

Aluksi kuljetettiin soraa ja hiekkaa, maata ja matoja, kuten Raimo Kuortti tapasi sanoa.
Kuvassa pillari kuormaa soraa Kontio Sisuun Vilusen montusta.

Laajentumista käynnisteltiin myös yritysostoilla. V. 1983 Lilja ja Olavi Salliselta ostettiin Janhusen Maanrakennus Oy. Vuonna 1985 puolestaan sen aikaisten kuljetusyrittäjien linjakas eturivin mies, aina kohtelias ja palveleva Manne Säteri päätti helpottaa verenpainettaan. Ostajaksi kuljetusliikkeelle ilmaantui Raimo Kuortti, joka vastaavasti oli päättänyt laajentaa. Uitiin Raimo Kuortin sanoin vastavirtaan: monesti ei suinkaan helpointa mutta aina antoisaa. Tämän yritysoston myötä piano-, kopiokone- ja kassakaappihaalauksen sekä taidekuljetusten laadusta tunnettu Kuljetusliike M.Säteri Oy huippuhenkilökuntineen siirtyi Kuljetuspalvelu R.Kuortin rinnalle. Alettiin hioa asiakkaiden, mm. Canon, Rank Xerox, Hellas, kanssa toimitusten arvoketjua.

Seuraavina vuosina yritysostot jatkuivat: vuonna 1987 ostettiin Heikki Jyllin pojalta Markulta Nokian Pikalähetit Oy. Vuonna 1989 perustettiin Tampereen Seudun Kuljetuspalvelut Oy ja Suomen Kuljetusapu Oy sekä hankittiin Rakennusyhtiö Peltonen&Neuvonen Oy. Hankinnan myötä saatiin Tampereen Messukylästä tonttimaata oman terminaalin rakentamista varten. Peltonen&Neuvonen nimi muutettiin Tampereen Logistiikkapalvelut Oy:ksi ja toimiala kuljetustoiminnan terminaalipalveluiksi.

Yritysostojen myötä saatiin myös uutta kalustoa. Tässä jo vuonna 1986 viiden Fordin fliitti oli saanut seurakseen Mersun.

Expresstaxeja Rautatieasemalla.

Yritysryhmä kasvoi 1990-luvun alun tavaraliikennelupien vapautumisen myötä ja asiakkaiden merkittävällä tuella. Raimon ja poikien tekemiseen luotettiin myös rahoittajien taholla. Yrittäjät Matti ja Jussi Kuortti kehittivät tavaraliikenteen rinnalle uutta tutkittavaa: vuodesta 1999 vuoteen 2003 Expresstaki Team toimi kymmenen Mersu Viton voimin. Kuljettajat ja ajojärjestelijät palvelivat yritys- ja yksityisasiakkaita yötä päivää. Expresstaxi Team työllisti enimmillään viitisentoista nuorta. Kimppakyydeissä ja liityntäkuljetuksissa asiakkuuksina olivat mm. VR ja Expressbus. Kuljetettiin veturinkuljettajia majoitukseen ja Nokian shuttle sukkuloi tilauksesta eri Nokian pisteitä Hervannan ja Tampereen keskustan välillä. Lentokentillä, pääkonttorilla sekä Salossakin poikettiin silloin tällöin. Yksityisiä tilauksia yhdistettiin kympillä kyytiin periaatteella.

2000-luvulla palveluvalikoimassa tapahtui jälleen muutoksia, tällä kertaa myynnin myötä. Vuosituhannen alussa Kuortilta myytiin pois kuljetuspuolen liiketoimintaa, mutta heti vuonna 2003 mukaan liitettiin yritysoston myötä uusi tulokas, Liuttu-tuotteet. Kuljetuspalvelujen osuus alkoi jälleen kasvaa, kun Liutun tuotevalikoimaan laajennettiin tähän suuntaan ja yhtiöön ostettiin useita taksiyhtiöitä. Vuonna 2013 Kuortti yhtiöt osti vielä tamperelaisen Lähettipalvelu T. Mölsän.

Vuonna 2017 Kuortti yhtiöt koostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta: liikenteestä ja logistiikasta sekä kiinteistö- ja tilapalveluista. Liikenteen ja logistiikan muodostavat Liuttu, osaomistus- ja kumppanuustaksiyhtiöt sekä protopaja TM-lähettipalvelu. Kiinteistö- ja tilapalvelut muodostuvat Domino Tavarahotellista sekä kiinteistö- ja asuntoyhtiöistä. Asiakaspalvelu Liuttu Service toimii 24/7 ja Nopsasti.fi tilauskanava on linkki digitaalisuuteen.

Kommentit

Kommentoi