Tommi, tavaraliikenteen kuljetuspäällikkö

Miten kauan olet työskennellyt Kuortilla?

Nyt on meneillään kuudestoista kesä.

Miten olet päätynyt nykyiseen työtehtävääsi?

2002 tammikuussa armeijasta päästyäni hain ensimmäistä työpaikkaa. Opiskelupaikka oli syksylle jo tiedossa, joten hain töitä puoleksi vuodeksi. Kouluunmeno kuitenkin jäi, ja seuraavana keväänä vuonna 2003 pyrin uudelleen. Minulla oli tuolloin paikka Hervannassa korkeakoulussa rakennustekniikan insinöörin opintoihin, mutta se ei kiinnostanut. Sitten pääsin yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä, ja sieltä valmistuin aikanaan kauppatieteiden kandidaatiksi.

Ensimmäisinä vuosina olin Ups-kuriiriina. Kun Liuttu ostettiin vuonna 2005, Jussi Kähönen soitti ja pyysi hommiin. Henkilöliikenteen puoli oli käynnistynyt, ja koska olin opiskeluaikana ajanut taksikortin ja tehnyt viikonloppuajoja, lupasin tulla töihin viikonloppuja ajamaan. Ensin Liutulla oli yksi taksiauto, mutta niiden määrä alkoi nopeasti kasvaa. Aluksi vuorottelimme Jussin kanssa niin, että toinen ajoi taksia ja toinen oli konttorilla.

2007 kun työvoimasta oli kova pula, keksin aloittaa taksikoulun järjestämisen. 2008 heräsi kiinnostus myös tavaraliikennepuoleen, kun kilpailukielto oli päättymässä ja meillä oli siihen osaamista. Ups ottikin yhteyttä meihin, ja 2009 päädyttiin aloittamaan tavaraliikenne aivan nollista, puhtaalta pöydältä. Tavaraliikennekin lähti sitten kasvamaan vauhdikkaasti. Olin mukana siinä, taksikoulussa ja vastasin taloudesta, jonka osaaminen minulla myös oli. Talouspuolella olenkin ollut mukana oikeastaan alusta lähtien, ja olen työskennellyt myös talouspäällikkönä.

2014 joulukussa minut nimitettiin toimitusjohtajaksi, ja tässä tehtävässä olin 2,5 vuotta. Osaamiseni kun on alunperin tavaraliikenteessä, niin tämän jälkeen teki mieli taas liikkeenjohdollisista tehtävistä ”sorvin ääreen”, operatiiviseen toimintaan, ja huhtikuun alusta olen toiminut tavaraliikenteen johtajana.

Mitä työnkuvaasi kuuluu?

Tiimissäni on 5 ajojärjestelijää, ja työnkuvaani kuuluu heidän ohjaamisensa ja valvomisensa. Isojen asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen kuuluvat myös tehtäviin. Kollegoiden eli johtoryhmäläisten kanssa teemme paljon yhteistyötä. Controllerina työskentelevän Mervin kanssa tulee vaihdettua ajatuksia, kun myös talouspuolen osaamista löytyy.

Millainen on tyypillinen päiväsi?

Töihin tulen yleensä 9-10 aikaan, mutta tähän mennessä on tullut jo luettua sähköpostit ja oltua mukana muussa viestinnässä. Ensimmäisenä töihin tullessa silmäilen miltä halli näyttää autojen lähdettyä. Päivittäin valvon myynti- ja ostolaskuja, seurailen autojen pysymistä aikataulussa ja hoidan ongelmia yhdessä ajojärjestelijöiden kanssa. Toisinaan työhön kuuluu myös esimerkiksi rekrytointia. Erilaisia keskusteluja tulee käytyä ja kysymyksiin vastattua päivittäin paljon, eli kommunikointi ja yhteistyö ovat tärkeässä roolissa.

Mikä on työssäsi parasta?

Parasta on, kun ollaan onnistuttu ja asiakkaat antavat kiitosta. Menneitä vuosia katsottaessa parasta on ollut, kun on saatu luotua uutta ja otettua uusia asiakkuuksia haltuun. Meillä on tavaraliikenteessä todella hyvä ja tiivis porukka, jossa on nuoria ja vastuuntuntoisia työntekijöitä. Mikään päivä ei ole samanlainen ja koko ajan tapahtuu: aamulla ei ikinä tiedä, mitä päivä tuo tullessaan.

Entä haastavinta?

Ajan hallinta on haastavaa, samoin viestintä. Pelkästään tavaraliikenteessä työntekijöitä on lähes 100, ja täytyy huolehtia, että viesti kulkee ja tavoittaa jokaisen.

Millaisissa työtehtävissä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?

Näkisin, että seuraavan viiden vuoden aikana Liuttu tulee kasvamaan, ja työtehtävät liittyvät varmasti edelleen tavaraliikennepuoleen. Voisin työskennellä samantyyppisissä tehtävissä, operatiivisesta toiminnasta vastaavana.

Mitä arvostat Kuortissa työnantajana?

Sisäistän arvomme, ja työnantajan edustajana arvostan suuresti sitä, että työllistetään paljon nuoria ja ollaan se ensimmäinen työpaikka. Arvostan myös sitä, että olemme rohkeita ja edelläkävijöitä. Viimeisen 15 vuoden aikana voimakkaan kasvun aikana liikkeet ja päätöksenteko ovat olleet nopeita ja on toimittu ennakkoluulottomasti.

Mitä haluaisit sanoa sivuston lukijoille?

Ala on todella mielenkiintoinen, ja mikään muu siellä ei ole pysyvää kuin muutos. Seuraavien 5-10 vuoden aikana ala tulee muuttumaan paljon ja liikenteen muuttuminen, esimerkiksi robottiautot, ovat nyt pinnalla. Palvelualaa ei kuitenkaan ole digitalisaatiokaan kovasti muuttanut, sillä tätä alaa ei pysty viemään Kiinaan tai Intiaan, vaan palvelu tulee aina työllistämään. Automaatiosta huolimatta ihmisen ihmiselle tekemää palvelua tulee muodossa tai toisessa aina olemaan: palvelua Suomessa ei pysty tekemään muuten kuin palvelemalla Suomessa.

Kommentit

Kommentoi