Raimo Kuortti aloitti yritystoimintansa tällä Kontio Sisulla. Yritystä perustettaessa henkilöauto myytiin ja tilalle ostettiin liikennöintiin sopiva menopeli. Autossa riitti korjattavaa, eli ihan huoltovapaa hankinta ei kyseessä ollut.

Kontio Sisun ohjaimistoa.

1970-luvulla Kontio Sisun avuksi hankittiin Scania. Sisun remonttien vuoksi liiketoimintakin alkoi jo olla vaikeuksissa, ja autoliike Iso-Grekkilän osaamisella Raimo haki ratkaisuksi vähän ajetun nelivetoisen satakymppisen Scanian Tukholmasta. Uusi kalusto tuli tarpeeseen, ja yritystoimintakin sai tämän uuden hankinnan myötä taas tulta alleen.

70-luvulla Messukylän koritehdas valmisti Kuljetuspalvelu Kuortin autoihin kuormatilat. Tässä autoja uusina tehtaan pihassa.

Kuvissa 9 tonnin Volvo F609 ja perinteinen puukehälle tehty pyöreäkattoinen kori sekä 4 tonnin Mercedes-Benz 407 ja uudella tekniikalla metallikehälle tehty kori. Molemmissa alumiinilevyt ulkopinnassa, styroxlevy eristeenä ja vaneri sisäpintana.

Kuvassa taka-alalla ensimmäinen koppiauto MB LP913, joka hankittiin tuotantosuunnan vaihtumisen myötä. Sen kyytiin päätyi maan sijasta esimerkiksi leipää. Etualalla Raimo peruuttelee juuri valmistunutta nosturi-vaihtolava-autoa. Vaihtolava Volvo F86 saanut lavan päälleen. Lavan valmistaja on Messukylän lavarakenne. Kuva on otettu Messukylän lavarakenteen tehtaan pihassa Sulapuronkadulla.

Ensimmäiset uudet Volvot vuonna 1976. 9 tonnin koppiauto jatkoi Linkosuon leivän kuljettamista Lahden K-kauppoihin kauppias Käävälle. 11 tonnin nosturi-vaihtolava -auto oli Tampereen kaupungilla huoltoautona.


Tällaisella kulkupelillä liikennöitiin 1970-1980-lukujen vaihteessa.


1980-luvun kalustoa.


Vuonna 1980 yrityksen kalusto näytti tältä. Autot on huollettu ja järjestetty pihaan, yrittäjyyttä on takana kymmenen vuotta (kuva oikealla). Kuvassa MB 309, MB 508, Volvo F610 ja Volvo F611. Avolavalla ajettiin Valmetin Metsäkonetehtaan postit ja pikat, umpikaapeilla taas Linkosuon leivät ja vaihtolava-nosturiautolla passattiin Tampereen kaupungin siltatyömailla huoltoautona. Öiksi koko kalusto oli lisäksi valjastettu Aamulehden uuden kirjapainon ajoihin.


1980-luvulla Manne Säterin yritysoston myötä kalustovahvuuteen liittyivät keltaisesta väristä tunnetut autot.

Vuodesta 1999 vuoteen 2003 Expresstaxi Team toimi kymmenen Mersu Viton voimin. Kuljettajat ja ajojärjestelijät palvelivat yötä päivää yritys- ja yksityisasiakkaita.

Hieman uudempaa taksikalustoa: premium-takseja kuljettajineen 2010-luvulla.


Tänä päivänä kalustoon kuuluu myös joukko Ups-kuljetuksia suorittavia autoja.

Liutun vihreillä raidoilla varustetut autot huolehtivat monenlaisista kuljetuksista.

Kommentit

Kommentoi