Mikko, henkilöliikenteen kuljetuspäällikkö

Miten kauan olet työskennellyt Kuortilla?

Aika tarkalleen puoli vuotta eli vuodenvaihteesta asti.

Miten olet päätynyt nykyiseen työtehtävääsi?

Olen käynyt ammattikoulun ja ammattikorkeakouluakin vähän, mutta en ihan loppuun. Armeijaan mennessä aloin ajamaan taksia viikonloppuisin. Kun ammattikorkeakoulu ei oikein maistunut, hain omaa taksilupaa ja sain vuonna 2003, 22-vuotiaana oman liikenneluvan. Nyt oma homma on laajentunut ja minulla on auto Lempäälässä ja Valkeakoskella. Syksyllä aloin sitten Jussin aloitteesta miettimään, tulisinko tänne töihin.  Tämä oli yksi elämän isoja päätöksiä, sillä en ollut koskaan ollut kenelläkään töissä, vaan aina yrittäjä. Minulla on siis vahva taksitausta, ja tämän työn toimintaympäristökin on helpompi ymmärtää, kun on itse ajanut. Omat autot toimivat tällä hetkellä kuljettajavoimin.

Mitä työnkuvaasi kuuluu?

Vastaan koko henkilöliikenneyksiköstä: siellä on kolme ajojärjestelijää, jotka tekevät lähiesimiehen työtä. Minä olen heidän esimiehensä ja vastaan toiminnasta toimitusjohtajalle. Alaisia on tällä hetkellä lähes 100 henkilöä. Toimenkuvaan kuuluu myös kehitystyötä ja alan murroksen miettimistä, eli miten lakimuutokseen ja alan vapautumiseen lähdetään. Myös isommista asiakkuuksista huolehtiminen kuuluu tehtäviin.

Mikä on työssäsi parasta?

Hirveän hyvä työilmapiiri, siitä tykkään tosi paljon. Yksi iso juttu on oman kasvun ja urakehityksen näkökulma, joka oli yksi syy myös lähteä tähän työhön. Työ on todella monipuolista, ja kun ajaminen on minulle edelleen niin tuttua, on kynnys matalalla lähteä tarvittaessa ajokeikoillekin. Puku on naulakossa valmiina, ja välillä olen tehnyt esimerkiksi linja-autokeikkoja, jos on tullut äkillisiä tilanteita. Toisinaan olen ollut taksissakin sunnuntai-iltana. Tämä ei ole välttämättä niin tarkoituksenmukaista, mutta tykkään siitä kyllä.

Entä haastavinta?

Olen vähän sellainen ihminen, että ongelmat on tehty ratkottavaksi. En koe, että ylitsepääsemättömiä vaikeuksia olisi: haasteita on erinäköisiä, mutta kaikista yleisesti ottaen selviää yksin tai yhdessä.

Millainen on tyypillinen päiväsi?

Aamu alkaa yleensä aina ajojärjestelijöiltä tulevilla viesteillä päivän polttavista aiheista, esimerkiksi autojen kunnosta, ostolupien myöntämisestä ja laskujen tarkastamisesta. Sen jälkeen menen ylös koppiin tekemään tekemättömiä töitä, esimerkiksi työsopimusjuttuja, polttoaineen kulutuksen seulontaa ja milloin mitäkin. Olen paljon mukana ongelmanratkaisussa ajojärjestelijöiden kanssa, ja suunnittelemme esimerkiksi huoltoja ja remontteja.

Millaisissa työtehtävissä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?

Näkisin että viiden vuoden päästä olen samassa tehtävässä.

Mitä arvostat Kuortissa työnantajana?

Ison kumarruksen paikka on se, että toimitusjohtaja on erittäin hyvin perillä kaikessa uudessa, esimerkiksi nykymaailman ja tulevaisuuden digitaalisissa ratkaisuissa.

Mitä haluaisit sanoa sivuston lukijoille?

Nuorille viestinä voisin sanoa, että täällä on hienoa se, että uralla kasvua pyritään tarjoamaan koulumenestyksestä riippumatta. Ajojärjestelijät esimerkiksi ovat kaikki kasvaneet pakettiauton kuljettajista.

Kommentit

Kommentoi